Δευτέρα, 16 Μαΐου 2011

Οι ελληνικές συμμετοχές στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου των Κανών

Αυλαία σήκωσε το 64o Φεστιβάλ Κανών την περασμένη Τετάρτη 11 Μαΐου, με το «Μεσάνυχτα στο Παρίσι», την τελευταία ταινία του Γούντι 'Αλεν με την Κάρλα Μπρούνι.  Ως την τελευταία μέρα, Κυριακή 22 Μαΐου, οπότε ο Ρόμπερτ Ντε Νίρο θα απονείμει τον Χρυσό Φοίνικα, στην κοσμική λεωφόρο Κρουαζέτ θα συρρεύσουν τα πιο «hot» ονόματα της 7ης τέχνης, οι πιο αβάν-γκάρντ, αλλά και οι πιο μέινστριμ σκηνοθέτες, οι πολλά υποσχόμενοι νέοι και νέες ηθοποιοί και, όπως πάντα, κινηματογραφικοί διανομείς απ΄ολόκληρο τον κόσμο.



    Φέτος, οι Κάνες συγκεντρώνουν τα πιο λαμπερά ονόματα του κινηματογράφου. Τζόνι Ντεπ, Πενέλοπε Κρούζ, Φέι Νταναγουεϊ, Τζέιν Φόντα, Μισέλ Πικολί, Εμίρ Κουστουρίτσα και πολλοί ακόμη.

    Ελληνικές συμμετοχές δεν υπάρχουν. Μόνο το Ελληνικό Περίπτερο του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου, που, όπως κάθε χρονιά, στήνεται για να δηλώσει την ελληνική κινηματογραφική παρουσία.

    Το ΑΠΕ-ΜΠΕ κάνει σήμερα μία αναδρομή στην ελληνική παρουσία στο Φεστιβάλ των Κανών, παρουσία που καταγράφεται για πρώτη φορά το 1954 (οκτώ χρόνια μετά την ίδρυση του Φεστιβάλ) με την ταινία του Μιχάλη Κακογιάννη «Κυριακάτικο Ξύπνημα».

    Πρωταγωνιστικούς ρόλους κράτησαν τότε ο Δημήτρης Χορν, η Έλλη Λαμπέτη και η Τασώ Καββαδία, ενώ τα σκηνικά της επιμελείται ο Γιάννης Τσαρούχης.

    Το Φεστιβάλ των Κανών είναι από τα αγαπημένα του Μιχάλη Κακογιάννη κι έτσι, έναν χρόνο αργότερα, το 1955, συμμετέχει ξανά με τη δημοφιλή ταινία «Στέλλα» και πρωταγωνίστρια και πρωτοεμφανιζόμενη στον διαγωνισμό, την αξέχαστη Μελίνα Μερκούρη.

    Ακολουθούν κι άλλες τέσσερις συμμετοχές («Το Κορίτσι με τα μαύρα» το 1956, «Το τελευταίο ψέμα» το 1958, «Ηλέκτρα» το 1962 και «Ιφιγένεια» το 1977).

    Το 1962, για την ταινία «Ηλέκτρα» στην οποία πρωταγωνιστεί η Ειρήνη Παππά, κερδίζει τα βραβεία καλύτερης κινηματογραφικής μεταφοράς και ηχητικής επένδυσης.

    Το 1960, η Μελίνα Μερκούρη επιστρέφει στο Φεστιβάλ με την ταινία του Ζιλ Ντασέν «Ποτέ την Κυριακή» και γίνεται πρωτοσέλιδο αφού κερδίζει το βραβείο καλύτερης γυναικείας ερμηνείας (το μοιράζεται με τη Ζαν Μορό, πρωταγωνίστρια του Moderato Cantabile του Πίτερ Μπρουκ).

    Η επιτυχία γιορτάζεται με ένα ξέφρενο γλέντι με μουσική επένδυση τους ήχους του μπουζουκιού του Γιώργου Ζαμπέτα, που αφήνει εποχή στην Λα Κρουαζέτ.

    Το 1969 ο Κώστας Γαβράς με την ταινία «Ζ» τιμάται με το Μεγάλο Βραβείο της Επιτροπής, ενώ ο πρωταγωνιστής Ζαν Λουί Τρεντινιάν παίρνει το βραβείο Α΄ανδρικού ρόλου.

    Το 1975 τιμάται ξανά με το Ειδικό Βραβείο Κριτικής Επιτροπής και το βραβείο καλύτερης σκηνοθεσίας για την ταινία «Ειδικό Δικαστήριο».

    Το 1982, ο διάσημος σκηνοθέτης κερδίζει τον Χρυσό Φοίνικα για την ταινία Ο Αγνοούμενος (The Missing) με θέμα το πραξικόπημα του Πινοσέτ στη Χιλή, ενώ στον πρωταγωνιστή, Τζακ Λέμον, απονέμεται το βραβείο καλύτερης ανδρικής ερμηνείας.

    Ο Θόδωρος Αγγελόπουλος είναι ρέκορντμαν συμμετοχών, αφού δίνει το «παρών» επτά φορές, ενώ είναι ένας από τους βραβευμένους και πλέον δημοφιλείς Έλληνες σκηνοθέτες του Φεστιβάλ.

    Οι Κάνες γνώρισαν τον Θόδωρο Αγγελόπουλο με τις «Μέρες του '36», όταν το 1973 εκείνος συμμετέχει στο Δεκαπενθήμερο των Σκηνοθετών.

    Στο ίδιο τμήμα, το 1975, προβάλεται και ο «Θίασος», ενώ «οι Κυνηγοί» συμμετέχουν, το 1977, στο διαγωνιστικό τμήμα του Φεστιβάλ.

    Το 1984, ο Έλληνας σκηνοθέτης, κερδίζει το βραβείο σεναρίου για το «Ταξίδι στα Κύθηρα».

    Το 1991, συμμετέχει με το «Μετέωρο Βήμα του Πελαργού», ενώ το 1995 με το «Βλέμμα του Οδυσσέα», που είναι ένα από τα φαβορί για τον Χρυσό Φοίνικα, κερδίζει το Μεγάλο Ειδικό Βραβείο της Κριτικής Επιτροπής.

    Τρία χρόνια αργότερα, το 1998, ο δημοφιλής σκηνοθέτης αποζημιώνεται με τη μεγαλύτερη διάκριση, αφού κερδίζει τον Χρυσό Φοίνικα για την ταινία «Αιωνιότητα και μία μέρα».

    Και άλλοι Έλληνες σκηνοθέτες έχουν συμμετάσχει στο Φεστιβάλ των Κανών, με τις ταινίες τους να προβάλλονται στα παράλληλα τμήματα της διοργάνωσης.

    Δεκαπενθήμερο Σκηνοθετών: «Η Ρεβάνς» του Νίκου Βεργίτση το 1984, ο Έρωτας του Οδυσσέα του Βασίλη Βαφέα το 1985, «Ο Δραπέτης» του Λευτέρη Ξανθόπουλου το 1992, «Απ'Α το χιόνι» του Σωτήρη Γκορίτσα το 1993.

    Εβδομάδα Κριτικής: «Το Δέντρο που πληγώναμε» του Δημήτρη Αβδελιώδη το 1987 και «Η Εφήμερη Πόλη» του Γ. Ζαφείρη το 2001.

    Ένα κάποιο βλέμμα: «Η Ρόζα» του Χριστόφορου Χριστοφή το 1982 και οι «Κρυστάλλινες νύχτες» της Τώνιας Μαρκετάκη το 1992.

    Το 2009, εντυπωσιάζει η συμμετοχή του Γιώργου Λάνθιμου, ο οποίος με την ταινία «Ο Κυνόδοντας» προσπερνά ταινίες διάσημων σκηνοθετών, κερδίζει το μεγάλο βραβείο του τμήματος «Ένα κάποιο βλέμμα» και καταφέρνει να φτάσει μέχρι τα Όσκαρ.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου